Back to Top

Wil je binnen je telefoonabonnement je bundels wijzigen? De meeste providers geven hier op de één of andere manier invulling aan, zodat je op basis van je verbruik en wensen kunt veranderen, dit nog tijdens de looptijd van je huidige mobiele telefooncontract. Wijzigen van je bundels / abonnement kan ook door te verlengen bij je huidige provider in een geheel nieuw abonnement, dat beter past bij je huidige situatie. Hierdoor krijg je meestal ook meer belminuten en MB’s voor minder geld (dus een beter bundel / beter bundels), omdat providers hun abonnementen van tijd tot tijd upgraden. Onderzoek zelf wat voor jou het beste is!

Aanpassen van je telefoonabonnement - bundels wijzigen in zijn algemeenheid

Bij vrijwel alle providers is het mogelijk om je bundel voor data, bundel met belminuten, of gecombineerde bundel (data en belminuten) te wijzigen voor je telefoonabonnement. De voorwaarden die providers daaraan verbinden zijn niet overal hetzelfde. Zo is het bij de ene provider wel mogelijk om je telefoonabonnement kosteloos omlaag te zetten (qua data en/of belminuten), maar bij de andere niet. Je bundels naar boven bijstellen kan bij vrijwel alle providers. Logisch, want dit levert de provider natuurlijk voordeel op! Verder bieden sommige providers de mogelijkheid om een pauze te nemen met je telefoonabonnement.

Je bundels wijzigen door te verlengen in een nieuw mobiel abonnement kan overigens bij alle providers, waarbij je dan meestal betere bundels krijgt. Of dit mogelijk is hangt doorgaans af van hoe ver je voor de einddatum van je huidige contract zit. Bij een flexibel maandabonnement kun je binnen 1 maand al toe naar een ander abonnement (de opzegtermijn van een dergelijk abonnement is namelijk 1 maand). Hieronder geven we nu voor de zes belangrijkste providers aan wat je kunt verwachten als je je bundels naar boven of naar beneden wilt bijstellen, en zo je telefoonabonnement wilt aanpassen.

Vodafone

Bij Vodafone is het elke maand mogelijk om gratis je abonnement te verhogen, bijvoorbeeld als je meer MB’s nodig hebt. Dit voorkomt dat je buiten je bundel gaat, met Internet. Voor de belminuten geldt hetzelfde. Je mobiele abonnement verlagen kan bij Vodafone ook. Dit is niet bij alle providers mogelijk, dus kun je zien als een goede service. Verlagen binnen je abonnementsgroep is gratis, wil van je van een Red naar een Start abonnement, dan betaal je eenmalig 25 euro. Alleen de eigenaar van een abonnement kan het abonnement wijzigen. Dit kan via My Vodafone, of door de klantenservice te bellen. Goed om te weten is verder dat een pauze van je abonnement bij Vodafone ook gewoon mogelijk is. Deze mag 3-9 maanden duren.

Wijzigen naar een nieuw abonnement (verlengen):

Heb je bij Vodafone een telefoonabonnement lopen? Dan kun je vanaf 4 maanden voor de einddatum van je huidige contract verlengen in een nieuw abonnement. Op deze manier is je mobiele abonnement dus ook te wijzigen bij deze provider.

> Vergelijk alle mobiele abonnementen van Vodafone

KPN

Bij KPN is het mogelijk om je mobiele telefoonabonnement te verhogen. In de eerste maand van je contract kun je je bundel niet aanpassen, daarna wel, en dit kan dat eens per maand. Verlagen is bij KPN niet mogelijk, dus je kunt niet terug naar een goedkoper contract dan waarmee je bent begonnen (bij het afsluiten).

Wijzigen naar een nieuw abonnement (verlengen):

Ben je op dit moment klant bij KPN en heb je een Sim Only lopen of een abonnement met toestel. Dan heb je de mogelijkheid om vanaf 4 maanden voor de einddatum van je huidige abonnement een nieuw telefoonabonnement af te sluiten (met of zonder toestel). Dit is een eenvoudige manier om je abonnement te wijzigen, waarbij je een nieuwe bundel kiest, die goed / beter is afgestemd op je huidige wensen. Sluit eenvoudig een nieuw abonnement af (na vergelijken).

> Vergelijk alle mobiele abonnementen van KPN

T-Mobile

Heb je een mobiel abonnement lopen bij de provider T-Mobile, en ben je nog meer dan 4 maanden verwijderd van de einddatum van je contract? Dan kun je nog niet verlengen in een nieuw contract, maar je kunt wel je huidige contract aanpassen, en naar boven of naar beneden bijstellen. Dit kan eenvoudig via My T-Mobile. Je kunt bundels aanpassen, toevoegen of verwijderen, geheel naar eigen inzicht.

Wijzigen naar een nieuw abonnement (verlengen):

Loopt je huidige T-Mobile abonnement binnen 4 maanden af? Dan biedt T-Mobile jou de mogelijkheid om je abonnement te wijzigen door te verlengen in een nieuw abonnement. Een nieuw mobiel abonnement heeft, andere (doorgaans betere) voorwaarden. Verlengen kan dus zeer aantrekkelijk zijn als je wilt wijzigen, maar wel bij T-Mobile wilt blijven. Vergelijk daarvoor eerst alle abonnementen van deze provider, en kies het abonnement dat het beste bij jouw actuele situatie past, qua dataverbruik en verbruik van belminuten. Bij een nieuw abonnement kun je ook de looptijd wijzigen, en deze is afhankelijk van het soort abonnement (met of zonder toestel), 1 maand, 1 jaar of 2 jaar.

> Vergelijk alle mobiele abonnementen van T-Mobile

BEN

Je kunt bij Ben op ieder moment zelf je bundel wijzigen via je online account (op de site of via de app). Als je je bundel verhoogt, gaat je nieuwe bundel al direct in. Een bundelverlaging gaat aan het begin van de daaropvolgende maand in, zodat je niet ineens zonder internet of belminuten komt te zitten. Als je een 24-maanden contract hebt, mogen de totale kosten van je abonnement niet onder het bedrag komen waar je je abonnement mee bent begonnen. Je mag bijvoorbeeld wel je belminuten bundel verlagen en je internetbundel verhogen, of omgekeerd.

Wijzigen naar een nieuw abonnement (verlengen):

Loopt je huidige BEN telefoonabonnement binnen 4 maanden af? Dan kun je nu al verlengen bij BEN, in een abonnement zonder toestel, of juist met toestel. Ook op deze manier wijzig je je huidige abonnement, omdat je dan tenslotte verder gaat in een nieuw mobiel abonnement. Een nieuw telefoonabonnement bij dezelfde provider heeft bijna altijd betere voorwaarden dan een eerder abonnement dat je voor 1 of 2 jaar hebt afgesloten. Verlengen bij Ben in een nieuw abonnement is dus bijna altijd aantrekkelijker dan je oude abonnement stilzwijgend laten doorlopen. Kijk vandaag nog welke mogelijkheden er zijn om je abonnement te wijzigen door te verlengen bij Ben.

> Vergelijk alle mobiele abonnementen van BEN

Tele2

Je kunt bij Tele2 binnen de contractperiode nooit een lagere bundel kiezen dan waarmee je klant bent geworden. Verhogen kan wel altijd, en ziet de provider natuurlijk graag. Je mag daarna wel altijd weer terug naar je originele bundelhoogte. Een verlaging of verhoging van je bundel kun je zelf regelen in Mijn Tele2, op de website van de provider.

Wijzigen naar een nieuw abonnement (verlengen):

Net zoals bij veel andere providers kun je bij Tele2 je abonnement al vanaf 4 maanden voor de einddatum verlengen. Je kunt dan verder in een nieuw abonnement, met toestel of juist zonder toestel. Ook dit is een manier om je huidige mobiele telefoonabonnement te wijzigen, als je niet meer verder wilt in je huidige bundels / voorwaarden. Ook bij Tele2 kun je meestal betere specificaties krijgen in een nieuw abonnement. Wil je je huidige telefoonabonnement wijzigen, dan is het de moeite om te onderzoeken of verlengen bij Tele2 niet de beste / betere optie is.> Vergelijk alle mobiele abonnementen van Tele2 

> Vergelijk alle mobiele abonnementen van Tele2

Hollandsnieuwe

Je telefoonabonnement kun je iedere maand kosteloos omhoog en omlaag aanpassen via je persoonlijke account op de website van Hollandsnieuwe. Dit kan tot 5 dagen voor het einde van de contractmaand. Je nieuwe bundel gaat in op de eerste dag van de nieuwe contractmaand. Onlangs een verlenging aangevraagd? Dan kun je niet wijzigen tot de datum dat je verlenging van start is gegaan. De contractduur van je mobiele abonnement kun overigens niet wijzigen. 

Wijzigen naar een nieuw abonnement (verlengen):

Wil je je huidige abonnement bij Hollandsnieuwe wijzigen, dan is een nieuw abonnement (door middel van een verlenging) misschien wel de beste optie. Je gaat dan opnieuw voor 1 of 2 jaar in zee met de provider, en krijgt dan meestal betere bundels en voorwaarden dan bij je huidige abonnement. Het is de moeite waard om dit te controleren. Vanaf 4 maanden voor de einddatum van je huidige contract kun je je huidige abonnement al wijzigen door te verlengen in een nieuw (en beter) abonnement. Bekijk nu de mogelijkheden en aanbiedingen die Hollandsnieuwe op dit moment heeft.

> Vergelijk alle mobiele abonnementen van Hollandsnieuwe