Back to Top

Abonnementen zonder Preventel check of toetsing – informatie over beide instanties

Op deze pagina vind je informatie over het afsluiten van een telefoon abonnement (zonder toestel of met) in relatie tot de BKR check en de Preventel toetsing. Wil je hier meer over weten, en ook over de verschillen tussen beide instanties en welke checks en toetsingen er precies worden uitgevoerd? Lees dan alle info op deze pagina. Hieronder volgen nu abonnementen zonder toestel / telefoon, zonder Preventel check afsluiten is daarbij mogelijk!

Opmerking: de informatie gaat verder onder de vergelijker voor abonnementen…

 

Telefoonabonnement zonder BKR check / toetsing

Per 1 mei 2017 wordt de lening voor een mobiele telefoon op afbetaling met een waarde hoger dan 250 euro bij Stichting BKR geregistreerd. Dit conform nieuwe regelgeving. Dit is dan wel een positieve registratie, en niet een negatieve. Wil je niet hebben dat je bij deze instantie geregistreerd wordt, dan kun je het beste je telefoon direct betalen, dus in één keer, bij het afsluiten van je abonnement. Een andere oplossing om registratie bij BKR van je mobiele abonnement te omzeilen is een telefoon kopen met een aanschafwaarde lager dan 250 euro, of ervoor zorgen dat je genoeg eenmalig inlegt dat je financiering voor je telefoon lager uitvalt dan het voornoemde bedrag.

Goed om te weten is verder dat een sim only abonnement nooit bij BKR zal worden geregistreerd. Dit komt omdat het abonnement zelf (zonder het toestel) bestaat uit internet, belminuten en sms’jes, en dit wordt niet gezien als koop op afbetaling. Bij het gespreid betalen van een telefoon via een toestelbundel ligt dit anders, en is dit dus wel het geval.

Het financieren van een telefoon voor 250 euro of meer kan overigens ook gevolgen hebben voor het aangaan van andere leningen, zoals een hypotheek. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt gekeken naar je BKR registraties. Wat je kunt krijgen aan maximale hypotheek kan lager worden als je al andere BKR registraties hebt, waar een telefoonkrediet slechts een voorbeeld van is.

Door het verplicht stellen van onder andere de toets bij BKR kunnen kredietverstrekkers bepalen of mensen voldoende financiële capaciteit hebben om betalingen te voldoen, voor het krediet dat zij aangaan. Dit is gunstig voor het economisch verkeer, omdat hiermee voorkomen kan worden dat mensen betalingsproblemen krijgen. In veel gevallen wordt er ook een zogeheten ‘leentoets’ gedaan om te zien of iemand voldoende inkomsten heeft.

Een telefoon abonnement zonder BKR check / toetsing is in de praktijk niet mogelijk als je een abonnement met toestel af wil sluiten (waarbij je goederenkrediet afsluit voor 250 euro of meer). Een provider wil namelijk geen risico’s lopen. Abonnementen zonder toestel zonder BKR toetsing, dat is altijd mogelijk, omdat het abonnement zelf (voor bellen, internet en sms) niet wordt gezien als een (goederen)krediet, en dus niet kwalificeert als kopen op afbetaling.

Abonnement zonder Preventel toetsing / check

De stichting Preventel is een samenwerkingsverband van 8 telecomaanbieders, waaronder de bekende providers BEN, Tele2, T-Mobile, KPN, Vodafone, Hollandsnieuwe en Telfort. Vanuit deze stichting wordt gestreefd naar het waarborgen van een maatschappelijk belang, namelijk het voorkomen dat consumenten (privé personen) en zakelijke consumenten verplichtingen aangaan voor het gebruik van telecomdiensten, die zijn niet kunnen of willen nakomen. In feite bundelen de providers zo hun krachten, en kunnen providers zo onder andere betalingsproblemen voorkomen met klanten.

Zodra je een aanvraag doet voor een mobiel abonnement met toestel wordt er een Preventel check / toetsing gedaan door de provider waar je de aanvraag bij doet. De aanvraag voor het abonnement kan dan worden goedgekeurd (wat meestal het geval is), of worden afgekeurd, als er moverende redenen zijn om je niet als klant aan te nemen... Dit kan bijvoorbeeld zijn als je teveel abonnementen op je naam hebt staan bij andere providers, of als je bij een andere provider eerder voor betalingsproblemen hebt gezorgd. Een telefoon abonnement zonder Preventel check afsluiten is in principe niet mogelijk, omdat providers op de achtergrond altijd een check uitvoeren als je een telefoonabonnement met telefoon af wil afsluiten.

Wil je weten of je geregistreerd staat bij stichting Preventel? Je kunt deze stichting schriftelijk verzoeken om informatie daarover. Een check en het opvragen van informatie over je registratie is waarschijnlijk niet nodig, in principe sta je namelijk geregistreerd bij Preventel als je een opstaande vordering hebt voor een telefoon die je bij een abonnement hebt gekocht. Een dergelijke telefoon koop je op afbetaling als je deze niet in één keer betaalt op het moment dat je je abonnement sluit, maar deze geheel of gedeeltelijk financiert. Dan ga je feitelijk namelijk een lening aan, ofwel een (goederen)krediet. Dat wordt gezien als kopen op afbetaling. Wil je dit voorkomen? Sluit dan geen abonnement af met toestel, of betaal je toestel in één keer als je je abonnement afsluit, ook een Sim Only abonnement kan.

Goed om te weten is verder dat een Preventel registratie wordt beëindigd als je de volledige vordering (te vermeerderen met eventuele bijkomende kosten) voor je telefoon hebt voldaan aan de provider / aanbieder. De provider beëindigt dan de registratie voor jou. De verwerking hiervan neemt alleen wel wat tijd in beslag.

Verschillen tussen BKR en Preventel, en overeenkomsten

BKR en Preventel zijn twee verschillende instanties. Preventel is opgericht door de grote providers die zich richten op het aanbieden van telefoonabonnementen (inclusief smartphone). BKR is een algemene (en hele grote) organisatie voor registratie van alle soorten kredieten / geldleningen. Kredietverstrekkers hebben de wettelijke verplichting om elke lening aan te melden bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Diezelfde kredietverstrekkers toetsen ook via het BKR systeem hoe een consument er financieel voorstaat, om te zien of het verantwoord is om met die consument een (nieuwe) lening aan te gaan. BKR beslist niet of een krediet wordt verleend. Dat doet de kredietverstrekker op eigen verantwoordelijkheid.

Preventel en BKR hebben beiden tot doel om betalingsproblemen bij consumenten te voorkomen (inzake kredieten die zij aangaan). Preventel richt zich anders dan BKR ook op zakelijke consumenten. BKR biedt echter wel ‘zakelijke oplossingen’ (die zien op consumenten en kredieten).