Back to Top

Mobiele telefoon abonnementen zonder Preventel check of toetsing – informatie over beide instanties

Op deze pagina vind je informatie over het afsluiten van een mobiel abonnement met telefoon zonder controle bij het BKR en Preventel. Deze instanties zijn niet hetzelfde en hebben allebeide een ander doel. Je leest op deze pagina alles over de Preventel toetsing en BKR controle. Op deze pagina zie je de abonnementen zonder toestel en telefoon. Daarbij is het afsluiten zonder Preventel check mogelijk.

Opmerking: de tekst met informatie over BKR en Preventel gaat verder onder de vergelijker voor abonnementen…

 

Telefoonabonnement zonder BKR check / toetsing

Als je een mobiele telefoonabonnement met toestel met een waarde van boven de 250 euro wilt afsluiten, krijg je te maken met het BKR. Dit is het Bureau Krediet Registratie in Tiel. Dit bureau houdt bij welke consumenten een lening hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om de hypotheek, een creditcard of een koop op afbetaling. De meeste registraties zijn positief. Maar als je een betalingsachterstand hebt, krijg je een negatieve registratie als je na meerdere maanden nog niet betaald hebt. Als je een abonnement afsluit – ongeacht of dit met of zonder toestel is – voeren de meeste providers een controle bij Preventel uit. Preventel is een samenwerkingsverband van verschillende providers en houden bij of een klant een wanbetaler is en dus achterstanden heeft. Als je dus een achterstand hebt bij KPN, kan het maar zo zijn dat je ook geweigerd wordt bij T-Mobile. De providers delen die informatie met elkaar.

Hoe zit het met BKR en mobiele abonnementen?

Als je een mobiel abonnement met een telefoon ter waarde van 250 euro of meer afsluit, krijg je een registratie bij het BKR. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van het toestel. De waarde van het mobiele abonnement wordt dus niet meegerekend. Koop je een toestel van 250 euro of meer, dan spreken we van een koop op afbetaling. Je krijgt dan een registratie bij het BKR. Ook als je alle termijnen netjes op tijd betaalt. Zo’n registratie kan invloed zijn als je later nog een hypotheek wilt afsluiten. Zeker bij de duurdere smartphones kan het tienduizenden euro’s aan hypotheek schelen. Dat is dus goed om over na te denken voordat je een dergelijk abonnement afsluit.

Er is wel een belangrijk verschil tussen een positieve registratie en een negatieve registratie. Als je een krediet hebt en altijd netjes op tijd hebt betaald, krijg je een positieve registratie. Je kunt dan gerust een mobiel telefoonabonnement met smartphone afsluiten. Sterker nog: de providers zien dat je altijd je belofte nakomt en netjes op tijd betaalt. Daardoor zijn de aanbieders geneigd je sneller een mobiel abonnement met smartphone te geven. Zeker als de waarde boven de 250 euro is. Houd er wel rekening mee dat ook een positieve registratie van invloed kan zijn op hoeveel je kunt lenen bij een hypotheekverstrekker voor een koophuis. Dit kan zomaar tienduizenden euro’s schelen.

Andersom kan ook: je hebt een negatieve registratie. Zo’n negatieve registratie krijg je niet zomaar. Heb je een weekje te laat betaald? Dan sta je nog niet negatief genoteerd bij het BKR. Dit gebeurt pas als je meerdere maanden niet op tijd betaald hebt, er inmiddels een incassobureau is ingeschakeld en je steeds weer je betalingsverplichtingen niet nakomt. Je kunt dan nog wel een mobiel abonnement met een smartphone van een waarde van minder dan 250 euro afsluiten. Een nog verstandigere keuze is de keuze voor een sim only abonnement. Je krijgt dan alleen een goedkoop mobiel abonnement en moet zelf de telefoon nog regelen. Vrijwel alle providers die een toestel boven de 250 euro verkopen, checken eerst het BKR. Als je kiest voor een sim only abonnement, wordt dit hoe dan ook niet geregistreerd bij het BKR.

Herstelcode bij BKR

Heb je een negatieve registratie? Dan is het bijna onmogelijk om een mobiel abonnement met een telefoon met een aanschafwaarde van boven de 250 euro af te sluiten. Je kunt nog wel kiezen voor een abonnement zonder toestel – het sim only abonnement. Overigens achtervolgt zo’n negatieve registratie je niet je hele leven. Je krijgt een herstelcode als je de betalingsachterstand volledig hebt ingelopen. Je negatieve registratie blijft daarna nog 5 jaar staan. Daarna kun je weer gewoon een mobiel abonnement met een dure smartphone afsluiten.

Een mobiel abonnement met duurdere smartphone zonder BKR-check blijkt in de praktijk niet mogelijk. Geen enkele provider wil het risico lopen dat je niet op tijd betaalt. Een abonnement zonder toestel is altijd zonder BKR-toetsing. Daarom is het geen probleem als je een negatieve BKR-notering hebt en een sim only abonnement wilt afsluiten. Maar dat is niet het enige.

Registratie bij Preventel en mobiele telefoon abonnementen

Een registratie bij Preventel is altijd negatief. Heb je een registratie bij Preventel, dan kun je vrijwel nergens een sim only abonnement of mobiel abonnement met telefoon afsluiten. Dit is een samenwerkingsverband van acht verschillende telecomproviders. Met name de grootste providers zoals KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 doen eraan mee. Ook sommige kleine providers zoals Ben en Hollandsnieuwe maken gebruik van Preventel. Dit is een stichting die ervoor zorgt dat consumenten en zakelijke consumenten geen verplichtingen aangaan bij telecomdiensten die ze niet waar kunnen maken.

Stel: je hebt bij KPN een flinke betalingsachterstand. Daarom besluit je om een telefoonabonnement af te sluiten bij T-Mobile. KPN heeft een melding gemaakt bij Preventel dat je nog 300 euro betalingsachterstand hebt. Bij de aanvraag bij T-Mobile ziet de nieuwe provider dan dat je een betalingsachterstand hebt. Op basis van die informatie kan T-Mobile ook besluiten om je geen nieuw abonnement te verschaffen, omdat de kans op wanbetaling te groot is. Op die manier wil Preventel je beschermen dat je als consument of zakelijk een nieuwe betalingsverplichting aangaat die je niet na kunt komen.

Preventel is daarmee een bundeling van de krachten van de providers. Zo kunnen de providers ervoor zorgen dat ze wanbetalers buiten de deur houden. Een negatieve notering hoeft niet de enige reden te zijn om te worden afgewezen. Je kunt bijvoorbeeld ook een afwijzing krijgen omdat je te veel abonnementen bij andere providers op je naam hebt staan. In principe kun je vrijwel nergens een abonnement afsluiten als je geweigerd wordt vanwege Preventel. Ook een sim only abonnement valt onder Preventel en kan dus tot een weigering leiden.

Informatie opvragen over je registraties en kredieten

Als je geregistreerd staat bij Preventel, heb je het recht om op te vragen waar de registratie precies over gaat. Daarom kun je de stichting schriftelijk verzoeken om meer informatie. Waarschijnlijk hoeft het nooit zover te komen, want je kunt de reden dat je in Preventel staat meestal zelf al raden. In vrijwel alle gevallen gaat het om een openstaande vordering voor een telefoon die je bij een abonnement hebt gekocht. Of je loopt achter met het betalen van je sim only abonnement. Overigens is er wel een verschil tussen het BKR en Preventel. Bij BKR blijft een negatieve registratie nog 5 jaar staan. Dat is bij Preventel niet het geval. Zodra je de volledige openstaande rekening hebt betaald aan je provider, wordt de registratie geschrapt.

Uit het Preventel register worden gehaald

Je kunt dus gemakkelijk weer uit het Preventel-register worden geschrapt. Het enige wat je hoeft te doen, is je achterstallige facturen te betalen. Houd er wel rekening mee dat je niet meteen morgen al over kunt stappen naar een andere provider. Bij het wissen van een registratie uit Preventel komt wat verwerkingstijd kijken. Het kan dus maar zo een maand duren totdat je uit het register bent geschrapt. Je kunt uiteraard wel contact zoeken met deze stichting om te vragen of jouw verwijdering al verwerkt is. Vanaf dat moment kun je een nieuw mobiel abonnement afsluiten.

Verschillen en overeenkomsten tussen BKR en Preventel

Als je een telefoonabonnement met mobiele telefoon gaat afsluiten, krijg je te maken met controles bij twee verschillende instanties. BKR en Preventel zijn niet hetzelfde. BKR registreert alle leningen die je hebt. Dus ook je hypotheek en je creditcard. Als je een positieve registratie hebt, kun je meestal zonder problemen een mobiel abonnement met smartphone ter waarde van meer dan 250 euro afsluiten. Het is geen probleem om een sim only abonnement af te sluiten als je een negatieve registratie hebt. Ook kun je een mobiel abonnement met een duurdere smartphone afsluiten als je deze meteen in één keer voldoet.

BKR gaat dus over kredieten die je afsluit. Kredietverstrekkers moeten verplicht iedere lening melden bij het BKR. Als je een mobiel abonnement met een smartphone met een waarde van boven de 250 euro afsluit, is dit een lening. De provider is dan een kredietverstrekker en deze controleert hoe je er als consument voorstaat. Let op: het BKR bepaalt niet of je aanvraag geaccepteerd wordt. De providers maken dus zelf een afweging.

Preventel heeft een ander doel: deze stichting registreert alleen als je een betalingsachterstand bij de provider hebt. Bijvoorbeeld als je je mobiele telefoon bij je abonnement nog steeds niet hebt afbetaald. Maar ook als je al maandenlang de rekening van je sim only abonnement niet hebt voldaan. Deze registraties gelden voor zowel consumenten als zakelijk. Bovendien beperkt Preventel zich alleen tot telefoonabonnementen, terwijl BKR alle kredieten registreert. In tegenstelling tot Preventel beperkt het BKR zich alleen tot consumenten. Je kunt dus een zakelijk telefoonabonnement afsluiten als je als consument een negatieve registratie hebt bij het BKR, maar niet bij Preventel.

Providers zonder BKR en Preventel

Kun je geen mobiel telefoon abonnement afsluiten omdat je last hebt van een registratie van Preventel? Dan ben je aangewezen op prepaid bellen, sms’en en internetten. Je kunt bij veel winkels beltegoed kopen en opwaarderen. Omdat je dit van tevoren betaalt, loopt de provider geen risico dat je de rekening niet betaalt. Je kunt bij slechts twee kleine providers zonder Preventel en BKR een abonnement afsluiten: bij 88Mobile en Robin Mobile. Vrijwel alle andere providers weren gezamenlijk mensen met een betalingsachterstand.