Back to Top

Wil je je mobiele telefoonabonnement overzetten op naam van iemand anders, dus op naam van iemand uit je omgeving? Dit noemt men ook wel contractovername, en is bij de meeste providers heel gemakkelijk te regelen. In dit artikel leggen we je uit hoe dit in zijn werk gaat, en wat hierbij komt kijken.

Voorwaarden voor de overname en het overzetten van een telefoonabonnement

De basisvoorwaarden voor de overname van een mobiel telefoonabonnement zijn gelijk als bij het sluiten van een normaal telefoon-abonnement. De nieuwe contractant zal minimaal 18 jaar moeten zijn, en moeten beschikken over een Nederlandse bankrekening. Verder moet de nieuwe contractant niet op een zwarte lijst staan bij de provider, hoewel die kans in de praktijk overigens heel klein is.

Alleen het mobiele abonnement kan worden overgenomen, niet het toestelabonnement

Bij alle providers geldt dat alleen het abonnement zelf kan worden overgenomen. Heb je een toestel, en heb je ook daarvoor een abonnement lopen (een zogeheten ‘toestelbundel’), dan moet eerst het volledig toestelkrediet worden afgelost, voordat het telefoonabonnement kan worden overgezet op naam van iemand anders. Hoeveel het resterende bedrag voor de smartphone precies is, dat kun je zien in je persoonlijke account op de website van je provider, dan wel op je telefoonrekeningen. Bij een contractovername vindt er overigens nooit een BKR-toets plaats. Dit komt natuurlijk, omdat er nooit een toestelabonnement kan worden overgenomen bij het overzetten van een telefooncontract. Om ‘BKR redenen’ kan en mag de overzetting van het contract dus ook niet geweigerd worden aan de kant van de provider.

> Vergelijk alle mobiele telefoonabonnementen met toestel

> Vergelijk alle mobiele telefoonabonnementen zonder toestel

Wat blijft er hetzelfde na de overname van een mobiel telefoonabonnement?

Het soort abonnement, de looptijd en de van toepassing zijnde kortingen blijven doorgaans gelijk na overname van een mobiel abonnement. Uiteraard is het goed om de website van je provider hierop te controleren, voor de zekerheid. Verder is het nog goed om te melden dat het 06-nummer ook hetzelfde blijft. Dit is ook logisch, aangezien het telefoonabonnement is gekoppeld aan het 06-nummer.

Wat verandert er na de overname van een mobiel telefoonabonnement

Overgebleven tegoeden vervallen doorgaans, en een toestelverzekering wordt doorgaans ook niet overgedragen; deze vervalt bij/na de overname. Verder is het dan nog zo dat als een zakelijk abonnement wordt overgedragen aan een particulier, dat het mobiele abonnement dan kan worden omgezet in een gelijkwaardig particulier telefoonabonnement. Het is goed om dit vooraf al uit te zoeken als deze situatie op jouw van toepassing is, en na te gaan welk particulier abonnement de nieuwe contractant dan zal krijgen, en of hij/zij zich daarin kan vinden.

Telefoonabonnement op iemand anders zijn naam overzetten: hoe te regelen en wat zijn de kosten?

Bij de meeste providers is het overzetten op naam van iemand anders erg snel en bovendien vrij eenvoudig te regelen (via hun website). De provider biedt of een online in te vullen formulier, of een vanaf de website te downloaden formulier dat na invullen kan worden toegezonden. In het proces voor de contractovername of op het formulier voor de overname van het telefoonabonnement vullen de huidige eigenaar en de nieuwe eigenaar hun gegevens in, en moet er worden ondertekend met een handtekening. Na het invullen / opsturen is de overname doorgaans binnen een aantal werkdagen geregeld (dit kan per provider verschillen).

Het verschilt per provider hoeveel de kosten zijn voor een contractovername. Zo rekent Ben 15 euro (net als Simyo), T-Mobile en Youfone rekenen 25 euro, maar Tele2 vraagt bijvoorbeeld helemaal niets voor het overzetten van een telefoonabonnement op naam van een ander persoon. Bekijk de actuele kosten voor de omzetting op de website van je provider.

> Vergelijk alle mobiele telefoonabonnementen met toestel

> Vergelijk alle mobiele telefoonabonnementen zonder toestel

Zakelijke contractovername en overname van telefoonabonnementen bij overlijden

Zakelijk kunnen mobiele contracten vaak ook worden overgedragen, de voorwaarden en hoe dit te doen is per provider verschillend. En als je bedrijf failliet is dan is er vaak nog steeds een overname van het mobiele abonnement mogelijk, mits de curator toestemming geeft.

Het telefoonabonnement overzetten van een overleden iemand (naar een willekeurig ander persoon, in de praktijk vaak een nabestaande) is meestal ook mogelijk. Hiervoor worden meestal geen kosten in rekening gebracht.