Back to Top

Telefoonabonnement zonder aansluitkosten

Veel consumenten krijgen te maken met aansluitkosten zodra ze een telefoonabonnement afsluiten, bij een abonnement zonder toestel, maar ook met toestel. De meeste providers werken met deze aansluitkosten, maar die kosten worden soms niet berekend, omdat er dan sprake is van een aanbieding. Om nieuwe klanten te werven, kiezen veel providers ervoor om de aansluitkosten tijdelijk niet in rekening te brengen. Toch betaal je buiten de aanbiedingen om bij de meeste providers wel aansluitkosten. Er zijn een aantal providers die daar inmiddels mee gestopt zijn. Verder hoef je nooit aansluitkosten te betalen als je al een abonnement bij de provider hebt en deze wilt verlengen. De tekst loopt verder onder de tabel.

Overzicht van de providers en de kosten voor aansluiting op hun netwerk bij het afsluiten van een abonnement zonder telefoon

Benieuwd naar de eenmalige aansluitkosten voor een mobiel telefooncontract bij de verschillende providers? Hieronder hebben wij een tabel voor je gemaakt met daarin opgenomen de kosten die je betaalt voor je aansluiting op het netwerk van Nederlandse providers, op het moment dat je een nieuwe klant wordt en overstapt naar die provider.

Provider Bekijken 2 jaar 1 jaar 1 maand
KPN  Bekijk de abonnementen €25,- €25,- x
Vodafone Bekijk de abonnementen €25,- €25,- x
Odido Bekijk de abonnementen €53,39 €53,39 x
Tele2 Bekijk de abonnementen €30,- x €30,-
BEN Bekijk de abonnementen €20,- x x
Hollands Nieuwe Bekijk de abonnementen €20,- €20,- x
         
Youfone Bekijk de abonnementen €15,- €15,- €15,-
Simpel Bekijk de abonnementen €20,- €20,- x
Budget Mobiel - x x €15,-
Lebara Bekijk de abonnementen €15,- x €15,-
Simyo Bekijk de abonnementen €14,99 €14,99 €14,99

Over aansluitkosten bij een telefoonabonnement

Veel providers brengen aansluitkosten in rekening als je als nieuwe klant een nieuw abonnement bij een telefoonprovider wilt afsluiten. Deze aansluitkosten zie je ook als je een mobiel abonnement zonder toestel wilt afsluiten. De aansluit kosten worden door de providers ook wel ‘eenmalige kosten’ genoemd. De kosten vind je dan terug op je eerste factuur, of je moet ze meteen afrekenen zodra je een nieuw abonnement afsluit. De ene provider spreekt van aansluitkosten, de andere provider noemt het eenmalige kosten of administratiekosten. In principe komt dit allemaal op hetzelfde neer.

Een abonnement zonder aansluitkosten / administratiekosten is dus vaak niet het geval, vaak zijn deze er gewoon. De administratiekosten bij een telefoon abonnement kunnen een reden zijn om toch voor een andere provider te kiezen. Daarom zijn er gelukkig – in tegenstelling tot vroeger - wel steeds meer providers die deze kosten achterwege laten. Dat kan gebeuren in de vorm van een tijdelijke aanbieding of structureel. Je betaalt nooit aansluitkosten als je je abonnement gaat verlengen bij dezelfde (dus je huidige) provider.

Waarom telefoonabonnementen zonder aansluitkosten moeilijk te vinden zijn

Het kan in de praktijk lastig zijn om telefoonabonnementen zonder aansluitkosten te vinden. De meeste providers maken nog steeds gebruik van deze eenmalige kosten. Ze hebben ook een goede reden om de kosten in rekening te brengen. De providers moeten namelijk allerlei administratieve handelingen doen om te zorgen dat je bestelling in orde komt, en dat je inderdaad kunt bellen en mobiel internetten. Zeker als je kiest voor een mogelijkheid als nummerbehoud, maakt de providers administratieve handelingen en dus kosten. De providers vinden het eerlijk dat je dan als klant meedeelt in deze kosten. Daarom zie je de aansluitkosten op je factuur verschijnen.

Omdat alle providers deze kosten moeten maken, kan het soms lastig zijn om een telefoonabonnement zonder aansluitkosten te vinden. Wel zijn er providers die tijdelijk deze eenmalige kosten achterwege laten. Inmiddels heeft een handjevol providers helemaal afscheid genomen van de eenmalige kosten. Consumenten zijn dan sneller geneigd om voor zo’n provider te kiezen.

Providers die eenmalige kosten rekenen voor het aansluiten op hun netwerk

Vrijwel elke provider in Nederland rekent aansluitkosten bij het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement zonder toestel. Over het algemeen liggen de eenmalige kosten op zo’n 15 tot 25 euro per klant. Dat betekent dat sommige providers net iets meer in rekening brengen dan andere providers. Het maakt ook vaak niet uit of je wel of niet kiest voor een abonnement met toestel. Bij beide abonnementsvormen komen deze eenmalige kosten om de hoek kijken. Als je wilt wisselen naar een andere provider, doe je er dus goed aan om van tevoren te controleren of je nieuwe sim only provider aansluitkosten rekent.

Zo komt het vaak voor dat consumenten geneigd zijn over te stappen vanwege de jaarlijkse besparing die ze kunnen doen op het gebied van mobiele telefonie. Als je 20 euro op jaarbasis kunt besparen door te wisselen van provider, is dat mooi meegenomen. Maar als je dan 15 euro moet betalen voor de aansluitkosten, is de winst onder de streep te verwaarlozen. Daarom doe je er goed aan de providers van tevoren met elkaar te vergelijken. Bij de grote providers vind je zowel aansluitkosten bij een abonnement met toestel als zonder toestel. Deze providers vragen ook de meeste aansluitkosten van Nederland: zo’n 25 euro. De goedkoopste aansluitkosten van Nederland vind je bij de kleinere providers zoals bijvoorbeeld Lebara of Budget Mobiel. Daar liggen de aansluitkosten op zo’n 15 euro.

Welke providers rekenen geen aansluitkosten?

Het vinden van een provider zonder aansluitkosten kan nog best een uitdaging zijn. Er zijn wel een aantal providers die regelmatig geen aansluitkosten in rekening brengen bij wijze van actie. Deze acties zijn ervoor bedoeld om nieuwe klanten te trekken. Zo kwamen we erachter dat met name de providers Ben, T-Mobile, Tele2 en Hollandsnieuwe vrijwel nooit de aansluitkosten in rekening brengen. Je doet er dus goed aan om eens bij deze providers te kijken als je wilt voorkomen dat je deze kosten moet betalen.

Daarnaast blijkt dat KPN en Vodafone het vaakst wel eenmalige kosten in rekening brengen. Houd er rekening mee dat als je een abonnement met toestel kiest, je dan ook nog te maken krijgt met een eenmalige bijbetaling op het toestel. Deze kosten staan los van de aansluitkosten. Daardoor kan de overstap naar een andere provider flink in de papieren lopen.

Telefoonabonnement zonder aansluitkosten: laat je keuze niet afhangen van deze eenmalige kosten

Uiteraard is het vervelend om aansluitkosten te moeten betalen. Het haalt immers flink wat winst op een overstap weg. Een telefoonabonnement zonder aansluitkosten heeft daarom meestal de voorkeur. Toch raden we je aan om je keuze niet alleen maar af te laten handen van de eenmalige kosten. Als je bijvoorbeeld kiest voor een tweejarig mobiel abonnement zonder toestel, heb je dan alsnog na het tweede jaar winst gemaakt op je overstap. Bovendien wil je niet overstappen naar een provider die stunt met de aansluitkosten, maar verder een slechte dekking heeft of een onvriendelijke klantenservice. Om deze reden doe je er goed aan niet alleen te kijken naar de aansluitkosten, maar ook naar de kwaliteit van de klantenservice, de dekking op de dekkingskaart en of je bijvoorbeeld klantenkorting kan krijgen, omdat je ook een internet abonnement hebt afgesloten bij de provider.

Geen kosten voor je aansluiting bij verlengen van je telefoon abonnement

Goed om te weten: als je al klant bent bij een mobiele aanbieder en je abonnement wilt verlengen, betaal je nooit aansluitkosten. De eenmalige kosten worden namelijk alleen in rekening gebracht aan nieuwe klanten. Als je abonnement bijna afloopt, kun je dus zonder aansluitkosten je abonnement laten verlengen. Ook als je contract al verlopen is en je een nieuw contract wilt, hoef je de aansluitkosten meestal niet te betalen. Er zijn minder administratieve handelingen nodig, waardoor de kosten niet in rekening worden gebracht.