Back to Top

Ben je van plan om een telefoonabonnement af te sluiten, zonder dat je extra kosten maakt? Wij wijzen je in dit artikel op de belangrijkste punten waar je op moet letten als je een mobiel telefoonabonnement gaat afsluiten (met of zonder toestel), en hoe je extra kosten voorkomt! Niets is zo vervelend als geconfronteerd worden met onverwachte extra kosten, en dit wil je dus bij je mobiele abonnement ook niet. Zowel niet bij het sluiten van je abonnement, als tijdens de looptijd ervan.

Extra kosten direct bij het afsluiten van je telefoonabonnement

De eerste extra kosten waar je mee geconfronteerd kunt worden bij het afsluiten van een mobiel abonnement zijn de zogeheten ‘eenmalige kosten’ of ‘aansluitkosten’. Dit zijn de kosten die je maakt voor aansluiting (van je mobiele nummer) op het netwerk van de nieuwe provider, in het geval je overstapt naar een andere provider in een nieuw telefoonabonnement. Stap je niet over naar een nieuwe provider, maar blijf je bij je huidige provider, en laat je je huidige mobiele abonnement doorlopen of sluit je een nieuw abonnement af bij je huidige provider, dan betaal je geen eenmalige kosten. Eenmalige kosten worden dus alleen in rekening gebracht door een mobiele provider als je een nieuwe klant wordt. De hoogte van de aansluitkosten kunnen verschillen, maar het eenmalig te betalen bedrag hiervoor ligt meestal tussen de 15 en de 30 euro. Niet bij alle abonnementen worden verder aansluitkosten gerekend, en soms hebben providers actieperiodes lopen waarin zij tijdelijk geen aansluitkosten in rekening brengen. Het is goed om dit na te gaan. Aansluitkosten worden door sommige providers overigens ook wel beschreven als ‘administratiekosten’, en worden altijd op je eerste factuur genoteerd, en moeten kenbaar worden gemaakt door de provider bij het afsluiten van een abonnement met of zonder toestel.

Kosten van je nieuwe smartphone bij een abonnement met toestel

Wil je een mobiel telefoonabonnement afsluiten, dan heb je altijd twee keuzes. Je kunt kiezen uit een abonnement met toestel, en een abonnement zonder toestel (oftewel een Sim Only abonnement). Ga je voor een mobiel abonnement met toestel, dan heb je altijd extra kosten aan je nieuwe smartphone. Echt verborgen zijn deze kosten natuurlijk niet, want je krijgt bij je abonnement duidelijk te zien hoeveel je nieuwe smartphone kost, en wat je maandbedrag is, als je ervoor kiest om deze via de toestelbundel af te betalen in 12 of 24 maanden (over de gehele looptijd van je abonnement). Ten opzichte van een Sim Only abonnement zijn de extra kosten in dit geval dus de kosten voor de nieuwe smartphone. Bij een Sim Only abonnement heb je deze kosten nooit. Een Sim Only is dus sowieso goedkoper dan een telefoonabonnement met toestel.

> Vergelijk alle abonnementen met toestel

> Vergelijk alle abonnementen zonder toestel

Bellen en internet buiten je bundel: voorkom hoge kosten!

Als er iets duur is, dan is het wel bellen en internetten buiten je bundel(s). Bel of internet je buiten je bundel(s), dan brengt je provider extra kosten in rekening. Naast de opbrengsten uit abonnementen, is dit een van de belangrijkste verdienmodellen van mobiele providers. Hoeveel kosten een provider in rekening brengt voor bellen of internetten buiten je bundel(s), dat is afhankelijk van de voorwaarden van je provider. Voor 100 MB internet (buiten je bundel) betaal je bij de provider Ben bijvoorbeeld 10 euro. Per GB is dit dus 100 euro! Bij Simyo is dit zelfs 15 euro voor 100 MB. Daarmee is internetten buiten je bundel (vele) tientallen keren duurder dan internetten binnen je bundel. Voor mobiel bellen geldt eigenlijk hetzelfde. Belminuten zijn tegenwoordig erg goedkoop, en alle providers bieden tegenwoordig abonnementsvormen of mogelijkheden voor onbeperkt bellen. Een onbeperkte hoeveelheid belminuten is vaak nauwelijks duurder dan een beperkte hoeveelheid belminuten (vaak 100, 120, 150 of 300 belminuten per maand). Vaak kun je al onbeperkt bellen met je mobiele abonnement voor slechts enkele euro’s extra per maand. Dit terwijl mobiel bellen buiten je bundel je anders zo 30 cent per minuut kost! Een telefoonabonnement met onbeperkte bellen is dus bijna altijd verstandig in onze ogen, en per saldo vaak veel voordeliger.

Om de hiervoor genoemde redenen is het goed om al bij het afsluiten van je mobiele abonnement stil te staan bij de hoeveelheid belminuten en data die je per maand nodig hebt. Een slimme zet hierbij is nagaan hoeveel belminuten en data voor internet je in het verleden nodig had. Dit is vaak terug te zien in je account, op de website van je huidige provider. Over het algemeen geldt dat het beter is om iets grotere bundels te nemen, zodat de kans klein is dat je over je limieten heengaat, en je (aanzienlijke) extra kosten moet maken. Een andere oplossing is extra belminuten en/of data bijkopen zodra je over je bundels heen dreigt te gaan. Dit is in ieder geval goedkoper dan buiten je bundels (door) bellen en internetten. Verder is het natuurlijk goed om je verbruik tijdens de maand in de gaten te houden. Wil je helemaal geen last meer hebben van extra kosten voor bellen en internet? Neem dan een ‘Unlimited abonnement’. Dit is een mobiel abonnement (met of zonder toestel), met zowel onbeperkt internet als onbeperkt bellen. Steeds meer providers bieden dergelijke abonnementen aan, en ook nog is voor een steeds lager maandbedrag! Voor 20 tot 30 euro per maand kun je al onbeperkt bellen en internetten met je smartphone. De prijzen voor dergelijke abonnementen zullen in de komende jaren alleen maar verder dalen, zo is onze verwachting.

> Vergelijk alle abonnementen met onbeperkt bellen

> Vergelijk alle (Unlimited) abonnementen met onbeperkt bellen & internet

Bellen en mobiel internetten in het buitenland zonder extra kosten

Over het algemeen brengen providers extra kosten in rekening voor bellen en mobiel internet in het buitenland. Ben je veel in het buitenland, dan is het goed om al bij het sluiten van je telefoonabonnement rekening te houden hiermee. Sommige mobiele abonnementen gelden binnen de EU, terwijl andere providers hun bundels juist afstemmen op gebruik uitsluitend in Nederland, waarbij je extra betaalt zodra je belt of internet in het buitenland. Door het juiste abonnement te kiezen, afgestemd op jouw verbruik in binnen- en buitenland, kun je ook veel extra kosten voorkomen, en aanzienlijk besparen op je de totale maandelijkse kosten. Bekijk de specifieke en abonnementen en voorwaarden van de mobiele providers zorgvuldig als je iemand bent die veel gebruik maakt van bellen en internet in het buitenland.

Extra kosten door gebruik van servicenummers

Bellen naar 0900 servicenummers kost altijd extra geld, en deze kosten komen boven op de normale kosten voor mobiel bellen. Aan het begin van het 0900 gesprek wordt aangegeven hoeveel je voor het 0900 servicenummer betaalt, per minuut of per gesprek. Bellen naar 0800 servicenummers is daarentegen gratis. In dat geval maak je dus alleen de reguliere kosten voor mobiel bellen, op basis van je mobiele abonnement. Veel mensen weten het hiervoor gestelde al, maar toch merken we dit op, omdat bellen naar 0900 servicenummers behoorlijk in de papieren kan lopen, en veel extra kosten met zich mee kan brengen. Wil je altijd zonder extra kosten zijn op dit vlak, en geen verrassingen hebben op de facturen voor je telefoonabonnement, bel dan überhaupt niet naar 0900 servicenummers. Dan zit je altijd safe.