Back to Top

Vraag je je af of er op je telefoonabonnement rente zit? Lees dan dit artikel even door. We geven je aan hoeveel rente je kunt verwachten, en welke mobiele abonnementen als lening worden gezien.

Welke telefoonabonnementen zijn een lening?

Sim Only abonnementen zijn nooit een lening. Uitsluitend abonnementen met toestel, waarbij het toestel niet in één keer wordt afbetaald, daarvoor wordt een lening aangegaan met de provider. Voorwaarde om rente bij een telefoonabonnement te betalen over een lening is dat er überhaupt een lening wordt aangegaan. Voldoe je het bedrag voor je smartphone bij een toestelabonnement direct en geheel bij het sluiten van je contract, dan kan er dus sowieso nooit rente in rekening gebracht worden.

Sim Only kooptips
 
Bekijk alle abonnementen

Rentepercentage bij telefoonabonnementen waarvoor een lening wordt aangegaan

Providers rekenen in beginsel nooit rente bij een telefoonabonnement met toestel, ongeacht het bedrag waarvoor je een lening aangaat voor je nieuwe smartphone. Op telefoonabonnementen is de rente dus 0,0%. In zekere zin is dit goed nieuws, want dit betekent dat lenen bij een provider geen extra opslag met zich meebrengt. Leen je een bedrag bij een bank, in de zin van een consumptief krediet, dan zal dit wel altijd het geval zijn. Bij een provider een lening aangaan voor een telefoonabonnement (= zonder rente) is dus altijd goedkoper dan bij een geldverstrekker geld lenen, en daarmee je smartphone bekostigen (naast je abonnement).

> Vergelijk nu alle telefoonabonnementen zonder rente

Geld lenen kost geld logo en kredietinformatie

Providers zijn sinds 01 mei 2017 verplicht om bij aangeboden abonnementen met toestel aan te geven hoe groot het totale leenbedrag is voor een smartphone. Daarnaast moet door een provider worden aangegeven hoe groot het maandbedrag is voor de terugbetaling van de kosten voor de smartphone. De terugbetaling van standaard plaats over een periode van 12 of 24 maanden, afhankelijk van de looptijd van je abonnement. Deze kredietinformatie maakt het helder voor consumenten wat zij kunnen verwachten.

Providers dienen ook het ‘Geld-lenen-kost-geld’ logo te voeren bij de door hen aangeboden telefoonkredieten. Dit is wettelijk verplicht, eveneens sinds 01 mei 2017. In zekere zin is dit goed, omdat consumenten dan zien dat een toestel niet gratis is bij een mobiel telefoonabonnement. Dit wordt soms onterecht gedacht, echter een smartphone betaal je altijd volledig of je deze nu direct betaald bij je abonnement of via een toestelbundel. Het ‘Geld-lenen-kost-geld’ logo is in zekere zin ook verwarrend, omdat mensen hierdoor onterecht kunnen denken dat de provider een renteopslag hanteert voor het te verstrekken telefoonkrediet. In de praktijk is dit dus niet zo.