Back to Top

Bij het afsluiten van een telefoonabonnement gelden er uiteraard regels, en in dit artikel leggen we je uit hoe het zit met die eisen en regels. Niet iedereen kan namelijk een mobiel abonnement afsluiten, en er gelden diverse voorwaarden waaraan je moet voldoen. Voldoe je hieraan, dan is je telefoonabonnement uiteraard snel in orde te maken, via welke provider dan ook. Voldoe je hier niet aan, dan zul je een slim alternatief moeten bedenken.

Je dient minimaal 18 jaar te zijn voor het afsluiten van een mobiel telefoonabonnement

Allereerst is het verplicht om 18 jaar of ouder te zijn al wil je een telefoonabonnement op je naam krijgen, ongeacht of het om een Sim Only abonnement of een toestel abonnement gaat. Je zult je moeten legitimeren en je leeftijd moeten aantonen, waarbij het niet uitmaakt of je abonnement in een winkel afsluit of juist online. Ben je geen 18 jaar (en dus minderjarig), dan kun je de leeftijdsgrens omzeilen door één van je ouders of verzorgers het abonnement te laten afsluiten. Dit is erg slim en komt in de praktijk heel vaak voor; het is dus beslist niet ongebruikelijk.

Sim Only kooptips
 
Bekijk alle abonnementen

Je hebt een bankrekening nodig (op jouw naam)

Een (Nederlands) bankrekeningnummer is een voorwaarde om een telefoonabonnement te kunnen sluiten. Dit nummer dient ook op jouw naam te staan. De provider schrijft het abonnementsbedrag namelijk maandelijks af van je rekening. Zonder rekeningnummer kan dit natuurlijk niet.

Vergelijk alle mobiele abonnementen met smartphone

Vergelijk alle mobiele abonnementen zonder smartphone

Telefoonabonnement met een toestel financiering voor 250 euro of meer; een BKR check

Alleen voor particulieren geldt er een BKR check voor abonnementen met toestel, waarbij er voor meer dan 250 euro wordt geleend voor een toestel. Deze verplichting is er sinds 01 mei 2017, en moet consumenten beschermen tegen te hoge leningen. Wijst deze check uit dat je niet kredietwaardig bent, of dat je een notoire wanbetaler bent? Dan wordt je abonnementsaanvraag vermoedelijk afgewezen. De BKR toets geldt voor Sim Only abonnementen, en ook niet voor zakelijke contracten. Heb je een eenmanszaak, dan kun je de BKR toets sowieso omzeilen, door het abonnement op de zaak af te sluiten.

Abonnement met iDeal-verificatie

Sommige aanbieders in de markt maken al gebruik van iDeal-verificatie. Dit houdt in dat de hele papierwinkel wordt overgeslagen. Je online iDeal betaling volstaat dan om te kunnen aantonen wie je bent en of je het abonnement mag en kunt afsluiten.

Een telefoonabonnement is vernietigbaar als niet is voldaan aan de wettelijke eisen

Is niet voldaan aan de wettelijke eisen en regels voor het afsluiten van een mobiel abonnement, dan kan de rechter een mobiel contract eenvoudig nietig verklaren. Dit geldt bijvoorbeeld als de persoon toch minderjarig was bij het afsluiten, of als er een handtekening is vervalst, of als er belangrijke informatie is verzwegen bij de totstandkoming van het telefooncontract.

Recht om een klant te weigeren voor een mobiel telefoon abonnement

De meeste providers hebben in hun voorwaarden opgenomen dat ze een klant mogen weigeren, om voor hun moverende redenen. Ben je al eens wanbetaler geweest bij een bepaalde provider, dan is de kans groot dat je op een interne lijst staat, en dat je je heil bij een andere provider moet zoeken.