Back to Top

Wil je je telefoonabonnement annuleren? In dit artikel geven we wat uitleg voor als je een mobiel abonnement (Sim Only of met toestel), dat je eerder bent aangegaan, wilt annuleren.

Je telefoonabonnement annuleren, direct na de aanschaf ervan

Nadat je een mobiel abonnement bent aangegaan heb je 14 dagen de tijd om te annuleren. Deze termijn moet worden gezien als een bedenktijd, en is wettelijk zo geregeld voor consumenten. Dit is in het leven geroepen om consumenten te beschermen tegen een verkeerde aankoop. De termijn van 14 dagen gaat direct in na de bestelling van een telefoonabonnement, met of zonder toestel. Na de periode van 14 dagen is het niet meer mogelijk om een mobiel abonnement nog te annuleren. Wel kun je dan nog een ‘reguliere opzegging’ doen, waarover we hieronder meer vertellen.

De datum van aankoop gaat doorgaans in op het moment dat je de welkomstbrief, telefoon en/of simkaart hebt ontvangen. Ben je op tijd met annuleren, dan betaal je de kosten voor de retourzending natuurlijk wel zelf, maar in de meeste gevallen ontvang je de aanbetaling van je telefoon en de thuiskopieheffing binnen 14 dagen terug op je rekening. Bij sommige providers wordt dit bedrag echter op een later moment verrekend. Wil je annuleren, lees dan altijd de annuleringsvoorwaarden van de partij waarbij je je abonnement hebt afgesloten. Deze zijn doorgaans te vinden op de website van de aanbieder.

Sim Only kooptips
 
Bekijk alle abonnementen

Je mobiele abonnement annuleren op een later moment in de tijd

14 dagen na het sluiten van een telefoonabonnement is annuleren niet meer mogelijk. Je kunt dan wel altijd nog een reguliere opzegging doen. Wanneer je dan weer van je telefoonabonnement af kunt, dan hangt natuurlijk helemaal af van de contractduur. Loopt je contract maar 1 maand, dan kun je na een maand alsnog van je telefoonabonnement af. Loopt je mobiele telefoonabonnement echter nog 1 of 2 jaar, dan zul je de looptijd moeten uitzingen. Wel bieden providers soms een afkoopregeling. Je kunt de resterende maanden van een contract dan afkopen, door deze in één keer vooruit te betalen. Bekijk de website van je provider, of dit mogelijk is. In ieder geval kun je hiermee extra kosten, bovenop je normale abonnementsbedrag voorkomen.

Een door een minderjarige afgesloten telefoonabonnement annuleren

Heeft een minderjarige / je kind stiekem een telefoonabonnement afgesloten, zonder toestemming van een volwassene / jou als ouder? Wettelijk mag dit niet. Je moet namelijk 18 jaar zijn om een mobiel abonnement aan te gaan. Een telefoonabonnement dat onder dergelijke voorwendselen is aangegaan (bijvoorbeeld door vervalsing van een handtekening en/of paspoort) zou in de praktijk terug te draaien moeten zijn. Je maakt dan vaak een goede kans om een telefoon abonnement nog te kunnen annuleren, zelfs ook na de wettelijke termijn van 14 dagen. Neem in een voorkomend geval contact op met de provider om een oplossing te vinden voor het probleem.