Back to Top

Is het verstandig om je telefoonabonnement door te laten lopen, als je contract op de einddatum is of juist niet? Dat vragen veel mensen zich af, en de tweede vraag is dan meteen: wat te doen als je niet in je huidige abonnement verder wilt?

Je abonnement (met of zonder toestel) laten doorlopen is eigenlijk nooit een goede keuze

Een telefoonabonnement kan drie looptijden hebben, namelijk 1 maand, 1 jaar of 2 jaar. Bij een flexibel maandabonnement sta je eigenlijk nooit voor de keuze of je het contract moet laten doorgaan of juist een nieuw contract moet aangaan, maar bij 1-jarige en 2-jarige mobiele abonnementen ligt dit anders. Je hebt kortweg drie mogelijkheden als je mobiele abonnement op de einddatum komt.

Blijven zitten in je huidige abonnement:

Blijven zitten in je huidige telefoonabonnement is eigenlijk altijd de slechtste keuze die je kunt maken (ofwel de duurste keuze), omdat de provider je dan op de oude voorwaarden laat staan die golden toen je je mobiele abonnement afsloot, 1 of 2 jaar geleden. Die voorwaarden zijn bijna altijd minder gunstig dan de voorwaarden bij een nieuw 1 of 2-jarig mobiel contract, dat dezelfde provider je kan bieden. Providers verbeteren namelijk van tijd tot tijd hun abonnementen. Dit wil zeggen meer belminuten, meer sms’jes en meer MB’s, voor hetzelfde of minder geld! Na de einddatum blijven zitten in het telefoonabonnement dat je nu hebt, is daarom meestal diefstal van je eigen portemonnee.

Verder gaan in een nieuw mobiel abonnement bij dezelfde provider:

Oke, waarschijnlijk zul je nu dus wel snappen dat actie ondernemen beter is dan je huidige mobiele abonnement ‘slapend laten doorgaan’. In dat geval zou je je daarna moeten afvragen of je bij dezelfde provider verder wilt in een nieuw contract, of toch bij een andere provider. Ga je verder bij dezelfde provider, dan krijg je vaak een verlengaanbod van je provider. Je kunt zelf kiezen of je daarop ingaat, of dat je een andere deal van je huidige provider wilt pakken. De actuele abonnementen zijn altijd te vinden in onze vergelijkers voor abonnementen met toestel, en in onze vergelijkers voor abonnementen zonder toestel.

Verder gaan in een nieuw mobiel abonnement bij een andere provider:

Toch verder bij een andere provider, omdat je daar een betere deal hebt gezien? Dit noemt men ook wel ‘overstappen’, en komt heel vaak voor. Overstappen is ook eenvoudiger dan je denkt. Je kunt gewoon nummerbehoud aanvragen tijdens het bestelproces, en je nieuwe provider regelt het overstappen zonder dat je er omkijken naar hebt. Overstappen naar een andere provider is doorgaans ook beter dan je telefoonabonnement laten doorlopen, en niets doen. Andere providers hebben weliswaar andere voorwaarden, maar dit zegt natuurlijk niets. In de breedte upgraden providers hun mobiele abonnementen, waardoor een andere provider na 1 of 2 jaar vaak ook beter uit de bus zal komen dan je huidige provider op het moment dat je je huidige telefoon abonnement aanging.

Overstappen naar een andere provider: vergelijk abonnementen met toestel!

Overstappen naar een andere provider: vergelijk abonnementen zonder toestel!

Sim Only kooptips
 
Bekijk alle abonnementen

Ik laat mijn huidige telefoon abonnement niet doorlopen, wanneer kan ik een nieuw abonnement afsluiten?

Bij de meeste providers kun je 2 tot 4 maanden voor de einddatum van je contract al een verlenging van je telefoonabonnement regelen (een nieuw contract bij je huidige provider dus). Overstappen kan vaak ook al ruim voordat de einddatum van je huidige contract is bereikt. Je nieuwe provider regelt dan de opzegging van je mobiele contract bij je huidige provider. Geef dan wel aan dat je je huidige 06-nummer wilt houden, anders gaat je nieuwe provider uit van een geheel nieuw mobiel abonnement, met daarbij een nieuw mobiel nummer. Soms is dat gewenst, maar meestal niet.