Back to Top

Je telefoonabonnement wijzigen kan op een aantal manieren. Allereerst is het de vraag wat je precies wilt wijzigen ten aanzien van je huidige mobiele abonnement. De wijziging kan namelijk betrekking hebben op bijvoorbeeld je huidige bundel(s), je persoonlijke gegevens, de omzetting van Sim Only naar een abonnement met toestel (of omgekeerd), een wijziging van een privé telefoonabonnement naar een zakelijk mobiel abonnement, maar bijvoorbeeld ook op een opzegging. In dit artikel belichten we de verschillende mogelijkheden die er zijn als je je huidige telefoonabonnement wilt wijzigen.

Je (persoonlijke) gegevens wijzigen

Het wijzigen van je (persoonlijke) gegevens is bij alle providers eigenlijk zeer eenvoudig. Je kunt je gegevens namelijk aanpassen in je online account op de website van je provider. Aanpassing is gratis en direct geregeld! Kom je er niet uit? Bel dan met de klantenservice van je provider, en verzoek de medewerker aan de lijn om je gegevens aan te passen.

Je bundel(s) wijzigen van je telefoonabonnement

Bij de meeste providers is het aanpassen van je bel en/of databundel, of het aanpassen van een combinatiebundel goed mogelijk, als je omhoog wilt tenminste. Naar beneden aanpassen van je belminuten en/of internethoeveelheid is niet bij alle providers mogelijk binnen een lopend contract. Wat er mogelijk is voor wat betreft de aanpassingen van bundels is ook per provider verschillend. Kijk hier voor een specifiek artikel dat we geschreven hebben over het wijzigen van je bundels binnen een telefoonabonnement.

Een mobiel abonnement wijzigen van Sim Only naar een abonnement met toestel

Bij de volgende providers kun je een mobiel Sim Only abonnement wijzigen naar een abonnement met toestel: KPN, Vodafone, Tele2, T-Mobile, Ben en Hollandsnieuwe. Dit kan als de einddatum van je huidige contract is bereikt, of als de einddatum binnen 4 maanden is bereikt. Dit is feitelijk een verlenging (in een nieuw abonnement) bij je huidige provider. Regel het eenvoudig, door een abonnement af te sluiten (na vergelijken). Je huidige provider regelt dan de wijziging van je oude Sim Only abonnement, naar je nieuwe abonnement met toestel.

Tip: > Vergelijk nu alle abonnementen met toestel

Ben je verder dan 4 maanden verwijderd van de einddatum van je huidige mobiele Sim Only contract? Dan is het bij sommige providers, zoals bij Vodafone, toch mogelijk om je Sim Only te wijzigen naar een abonnement met een smartphone. Kijk op de website van je provider of jouw provider voorziet in een wijziging van je Sim Only naar een abonnement met toestel, en vanaf wanneer. Bij de overige providers Lebara, Youfone, Simyo, Simpel en Budget Mobiel kun je een Sim Only in geen enkel geval wijzigen naar een toestelabonnement, aangezien dit Sim Only providers zijn; deze bieden geen toestelabonnementen aan.

> Vergelijk nu alle abonnementen met en zonder toestel

Een mobiel abonnement wijzigen van een abonnement met toestel naar een Sim Only abonnement

Heb je nu een mobiel abonnement met toestel, en wil je wijzigen naar een Sim Only abonnement, bij je huidige provider, of bij een andere provider? Het goede nieuws is dat alle providers abonnementen zonder toestel aanbieden, dus je hebt keuze uit alle 11 telecomproviders die in Nederland actief zijn. Voorwaarde is wel dat je huidige abonnement de einddatum al heeft bereikt, of dat dit binnen 4 maanden het geval is. Providers hanteren meestal een termijn van 4 maanden (voor de einddatum). Als de einddatum (minus 4 maanden) is bereikt kun je je mobiele abonnement wijzigen naar een nieuw abonnement zonder toestel. Uiteraard kun je je huidige toestel gewoon doorgebruiken, of daarnaast zelf nog een nieuw los toestel aanschaffen, net wat je wenst.

Sluit eenvoudig een nieuw abonnement af (na vergelijken via onze abonnementen vergelijker), bij de provider van je keuze. Dit kan dus goed je huidige provider zijn, als je daarover tevreden bent. Zodra de einddatum van je abonnement is bereikt ga je dan verder in je nieuwe Sim Only abonnement, of anders (als de einddatum al is bereikt) na een maand, aangezien de opzegtermijn vaak een maand is na de einddatum.

> Vergelijk nu alle abonnementen zonder toestel

Telefoonabonnement wijzigen: van privé naar zakelijk

Bij sommige providers kun je ook van een particulier telefoonabonnement overstappen naar een zakelijk mobiel abonnement, waarbij je 06-nummer dus behouden blijft. Niet alle providers bieden zakelijke telefoonabonnementen aan. De providers die dit in ieder geval wel doen zijn KPN, T-Mobile, Vodafone, Hollandsnieuwe en Youfone. Ben je geïnteresseerd in één of meerdere zakelijke mobiele abonnementen, kijk dan op het zakelijke gedeelte van onze website voor meer informatie, en bekijk en vergelijk de zakelijke mobiele abonnementen.

> Bekijk en vergelijk zakelijke telefoonabonnementen

Wijzigen door op te zeggen

Ben je helemaal klaar met je huidige telefoonabonnement, dan is opzeggen ook mogelijk. Dit kun je gewoon doen op de website van je provider, of door contact op te nemen met je provider. Wil je verder in een nieuw abonnement? Met of zonder toestel? Zeg dan nooit zelf op bij je huidige provider, maar sluit gewoon een nieuw telefoonabonnement af bij de provider van jouw keuze. Dan blijft je 06-nummer zeker behouden!

> Vergelijk nu alle abonnementen met toestel

> Vergelijk nu alle abonnementen zonder toestel