Back to Top

Wil je je mobiele telefoonabonnement opzeggen? Lees dan dit artikel even door. Hierin leggen we je uit wat je moet weten als je van je huidige telefooncontract af wilt, en hoe je het beste handelt als je door wilt in een nieuw mobiel abonnement, of juist niet.

Mobiel telefoonabonnement opzeggen als je verder wilt in een nieuw abonnement (met of zonder telefoon)

Ben je klaar met je huidige mobiele abonnement, en wil je opzeggen, maar wel verder in een nieuw abonnement? De eerste vraag die je je dan zou moeten stellen is of je je huidige 06 nummer wilt behouden. Als het antwoord hierop nee is, dan kun je gewoon een nieuw mobiel abonnement afsluiten bij je huidige provider, of bij een andere provider (geef daarbij dan “Nee” aan bij nummerbehoud). Dit kan bijvoorbeeld via onze abonnementen vergelijkers. Je nieuwe provider regelt dan zelf de opzegging van je oude mobiele abonnement. Daar heb je dan zelf geen omkijken naar. In je nieuwe abonnement gaat je dan verder met een nieuw 06 nummer.

Wil je je huidige 06 nummer echter zeker weten behouden, maar wil je wel van je oude /huidige telefoonabonnement af, en wil je opzeggen? Dan is een nieuw abonnement afsluiten de beste optie. Zeg in dat geval nooit zelf je telefoonabonnement op bij je huidige provider, aangezien je huidige mobiele nummer dan verloren zal gaan. In het bestelproces voor je nieuwe telefoonabonnement dien je bij nummerbehoud dan “Ja” aan te geven.

Samengevat, als je verder wilt in een nieuw telefoonabonnement bij een andere provider, sluit dan gewoon een nieuw telefoonabonnement af bij die andere provider. Je nieuwe provider regelt dan de opzegging van je oude abonnement, waarbij je huidige 06 nummer dus wel of niet bewaard zal blijven (afhankelijk van wat je zelf wenst, en wat je aangeeft gedurende het bestelproces bij de optie nummerbehoud).

Je telefoonabonnement eenvoudig opzeggen als je niet verder wilt in een nieuw telefoonabonnement

Weet je zeker dat je je huidige telefoonabonnement wilt opzeggen, en dat je niet verder wilt een nieuw mobiel abonnement (Sim Only of met toestel)? In dat geval zal je huidige 06 nummer verloren gaan na je opzegging. Het opzeggen van je telefoonabonnement dien je in dit geval te doen bij de provider zelf. Ga hiervoor naar de website van je provider. Doorgaans stopt je mobiele abonnement pas zodra de einddatum is bereikt. Bij een maandabonnement zal dat doorgaans al het geval zijn, maar bij een 1 of 2 jarig abonnement zul je soms nog even een tijd moeten wachten tot de opzegging daadwerkelijk kan/zal worden doorgevoerd. Een versnelde manier om je telefoon-abonnement op te zeggen is afkopen. Je betaalt dan de resterende maandtermijnen (tot de einddatum) vooruit aan je provider. Echter is het wel zo dat niet alle providers deze service aanbieden. Als je dit wenst, kijk dan voor meer informatie op de website van je provider. Tot slot moet nog worden gezegd dat je een opzegging altijd zelf moet doen (als contractant). De situatie wanneer iemand is overleden vormt hierop een uitzondering.

> Vergelijk alle mobiele abonnementen met toestel

> Vergelijk alle mobiele abonnementen zonder toestel

Opzeggen van een mobiel telefoonabonnement bij overlijden van iemand

Als iemand is overleden zullen de naasten de opzegging van het mobiele telefoonabonnement moeten regelen. De provider raakt namelijk niet zelf op de hoogte van iemands overlijden. Er zijn in zijn algemeenheid doorgaans enkele mogelijkheden waaruit je kunt kiezen als nabestaande van een overleden persoon:

1. Directe stopzetting van het telefoonabonnement:

Het abonnement wordt meteen stopgezet door de provider, er worden geen extra kosten in rekening gebracht, ook niet als het abonnement nog een lange tijd zou lopen en de einddatum van het contract veel verder in de tijd ligt. Om extra kosten te voorkomen is het belangrijk dat je de provider van de overledene zo snel mogelijk in kennis stelt. Nadeel van deze optie is dat het 06-nummer van de overledene verloren zal gaan na de stopzetting van het telefoonabonnement.

2. Overname van het telefoonabonnement:

Vaak biedt de provider de mogelijkheid om het telefoonabonnement van de overledene over te nemen. Het abonnement kan dan vaak kosteloos op naam van iemand anders gezet worden. Zo kun je verder gebruik maken van het abonnement en het 06-nummer. Dit is feitelijk ‘contractovername’. De kosten voor het abonnement zelf gaan dan natuurlijk wel verder, nadat je het contract hebt overgenomen.

3. Omzetting naar prepaid:

Het abonnement kosteloos omzetten naar PrePaid is een optie als je het telefoonnummer van de overledene wel wilt behouden, maar geen kosten voor het abonnement meer wilt hebben. Je betaalt geen abonnementskosten meer, maar het nummer kan zo bereikbaar blijven. In sommige gevallen is dit de meest wenselijke optie.