Back to Top

Sta je op het punt om een mobiel telefoonabonnement voor je kind af te sluiten? Dan is het goed om te weten dat er enkele providers zijn die je kunnen helpen met een speciaal mobiel abonnement voor kinderen. Dat zijn op dit moment de providers Ben en KPN. Bij andere providers is overigens wel mogelijk om een (tweede) mobiel abonnement af te sluiten op je eigen naam (op naam van de ouder), en het kind gebruik te laten maken van dit (extra) abonnement. Daarnaast bieden sommige van deze andere providers wel mogelijkheden om de kosten voor bellen en internet te beheersen, via een zogeheten ‘plafond’, waardoor een (extra) mobiel abonnement op naam van de ouder (maar dat bedoeld is voor een kind) in de praktijk geen probleem hoeft te zijn.

Ben

Bij de provider Ben ben je meer dan welkom om een mobiel telefoonabonnement af te sluiten voor je kind. Ben heeft hiervoor ‘Ben Kind’ bedacht, waarmee kinderen bewust leren omgaan met mobiele telefonie. Met Ben Kind krijgt je kind een kindvriendelijke versie van de Ben app op zijn of haar mobieltje. Een kind kan hiermee zelf eenvoudig het verbruik inzien, en hiermee leren omgaan. De hoeveelheid gebruikte belminuten, MB’s en sms’jes in een maand kan je kind dus zelf zien, en de app laat ook heel duidelijk zien hoeveel belminuten, MB’s en sms’jes er nog over zijn voor de rest van de maand. Ook als ouder houd je controle over het abonnement van je kind, via een eigen Ben app op je telefoon. Hierin kun je eenvoudig het verbruik van je kind zien, en ook kan alleen de ouder iets wijzigen of kopen via de app. Je kind kan dit dus niet zelf via de Ben app. Hierdoor wordt voorkomen dat je kind ongecontroleerd extra kosten maakt, maar heb je als ouder wél de mogelijkheid om je kind extra belminuten, MB’s en sms’jes te geven, wanneer je dit wenselijk acht. Tijdens het instellen van de Ben Kind app krijg je als ouder ook de mogelijkheid om het bellen naar buitenlandse nummers en betaalde servicenummers in te stellen / te wijzigen. Extra en onverwachte kosten kunnen hiermee worden voorkomen.

Het is goed om te weten dat het verder niet verplicht is om als ouder zelf ook een mobiel abonnement te hebben bij Ben of een nieuw mobiel telefoonabonnement af te sluiten bij Ben om gebruik te kunnen maken van Ben Kind. Installatie van de Ben app op jouw mobiele telefoon is voldoen. Uiteraard kun je natuurlijk wel gelijk een mobiel telefoonabonnement voor jezelf én voor je kind afsluiten bij Ben, want dit kan praktisch zijn. Registratie van het Ben Kind abonnement vindt uiteraard wel plaats op naam van de ouder, omdat een kind wettelijk gezien geen telefooncontract mag afsluiten. Dit mag pas vanaf een leeftijd van 18 jaar. Bereikt je kind op een gegeven moment de leeftijd van 18 jaar? Dan kun je het mobiele telefooncontract door Ben eenvoudig laten overzetten op naam van je kind.

Welke telefoonabonnementen kun je bij Ben afsluiten voor je kind? In principe kun je gewoon alle soorten mobiele telefoonabonnementen afsluiten bij Ben, zowel met toestel als zonder toestel. Daarbij zijn verschillende internetbundels, bel- en sms-bundels mogelijk. Bekijk het complete aanbod van mobiele abonnementen op de website van Ben.

Ben

KPN

KPN heeft voor kinderen ‘Kids Sim’ in het leven geroepen. Dit is een speciaal mobiel telefoonabonnement voor kinderen. Dit abonnement kan alleen worden afgesloten als je zelf al klant bent bij KPN Mobiel. Heb je nog geen mobiel abonnement bij KPN, maar wil je wel een Kids Sim voor je kind, sluit dan eerst zelf een mobiel abonnement af bij deze provider. Kids Sim is een ideaal mobiel abonnement, waarbij je kind onbeperkt kan bellen en sms’en. Daarnaast krijgt je kind 1GB per maand voor het gebruik van mobiel internet. Het aanzetten van extra bundels, en extra opties (zoals Spotify) is niet mogelijk bij een Kids Sim abonnement. Dit voorkomt dat je kind extra kosten gaat maken waar je niet op zitten te wachten als ouder zijnde. Perfect dus!

KPN rekent een vast bedrag per maand van 14,50 euro voor een 2-jarig Kids Sim telefoonabonnement. Wil je liever een looptijd van 1 jaar voor het Kids Sim abonnement, dan betaal je 15,50 euro per maand. En wil je een flexibel Kids Sim abonnement dat maandelijks is op te zeggen, dan rekent KPN een bedrag van 17 euro per maand. Prettig is verder dat KPN jouw mobiele abonnement, en het abonnement voor je kind op 1 factuur plaatst. KPN biedt verder geen specifiek telefoonabonnement met toestel aan voor kinderen. Wil je dit toch voor je kind? Kies dan een abonnement met toestel uit bij KPN, en sluit dit af op jouw naam, en laat je kind dit abonnement vervolgens in gebruik nemen. Hetzelfde geldt voor als het Kids Sim abonnement niet voldoet aan je wensen. Dan kun je altijd ook kiezen voor een normaal Sim Only abonnement (zonder toestel), en je kind dit abonnement vervolgens laten gebruiken.

KPN

Youfone

Youfone is een mobiele provider die zich uitsluitend richt op het aanbieden van abonnementen zonder toestel. Youfone heeft weliswaar geen specifieke abonnementen voor kinderen, maar ideaal is wel dat Youfone de mogelijkheid biedt voor het instellen van een dataplafond, en een kostenplafond. Sluit je bij Youfone een mobiel abonnement af op jouw naam (als ouder), maar bedoeld voor je kind, dan kun je dus gemakkelijk de kosten voor data en bellen in de hand houden, en voorkom je dat je kind gaat woekeren met bellen en internetten. De internetverbinding wordt bij Youfone namelijk direct verbroken als de databundel is verbruikt. Voor het belplafond geldt hetzelfde. Er kan niet meer worden gebeld dan het maximum van het ingestelde plafond. Kijk gauw welke Sim Only abonnementen Youfone te bieden heeft.

Youfone

Simyo

Simyo richt zich net als Youfone uitsluitend op het aanbieden van mobiele telefoonabonnementen zonder toestel. Sluit je een Sim Only af bij Simyo, voor je kind, maar op naam van jou (als ouder), dan heeft je kind alle mogelijkheden om zijn verbruik in de gaten te houden, via de Mijn Simyo app, via Mijn Simyo en via sms’jes. Maar ook als ouder kun je op je eigen telefoon meekijken via de Mijn Simyo app. Met deze app kun je meerdere mobiele nummers beheren, bijvoorbeeld alle nummers van je gezin. Met de app kun je eenvoudig controleren of je kind niet over zijn bundels gaat. Verrassingen bij de eerstvolgende factuur worden op deze manier handig voorkomen! Bij 80% en bij 100% van het verbruik van de bundels stuurt Simyo een sms’je dat de bundel bijna op is. Ook dit is een goede veiligheid die is ingebouwd om extra kosten te voorkomen.

Simyo

Overige providers

Uiteraard kun je bij alle providers een mobiel abonnement afsluiten, op je eigen naam (als ouder), en je kind daar vervolgens gebruik van laten maken. Als je hiervoor kiest, en je provider geen mogelijkheden voor kostenbegrenzing biedt, dan is het echter wel zaak om het telefoongebruik van je kind goed in de gaten te houden. Een andere mogelijkheid die je verder hebt is een Unlimited abonnement nemen, waarmee onbeperkt kan worden gebeld en onbeperkt gebruik kan worden gemaakt van internet. Hieronder tonen we je alle andere providers waar je verder nog een mobiel abonnement kunt afsluiten, voor het geval je keuze niet valt op KPN, Ben, Simyo of Youfone.

Zowel abonnementen met als zonder toestel:

Vodafone

T-Mobile

Tele2

Hollands Nieuwe

Alleen abonnementen zonder toestel:

Simpel

Lebara