Back to Top

De einddatum van je telefoonabonnement is in zicht, of deze is zelfs al bereikt. Een nieuw mobiel abonnement afsluiten, of toch verlengen, wij leggen je uit welke mogelijkheden je hebt, en wat je het beste kunt doen!

De einddatum van je mobiele telefooncontract

Ieder telefoonabonnement heeft een einddatum. Er zijn slechts 3 soorten mobiele abonnementen op de markt voor wat betreft de looptijd, namelijk het 2-jarige, het 1-jarige en het maandelijks opzegbare mobiele abonnement. De einddatum van deze abonnementen is respectievelijk 2 jaar, 1 jaar en 1 maand na het aangaan / tekenen van het contract. De einddatum van je huidige mobiel telefoonabonnement kun je ook nu altijd zelf eenvoudig vaststellen op basis van je contract, maar is vaak ook gemakkelijk na te gaan door in te loggen op je account, op de website van je provider. De einddatum van je mobiele contract wordt daar vaak aangegeven, en vaak krijg je enkele maanden voor de einddatum van je contract al een verlengaanbod gepresenteerd, waarmee de provider je hoopt te behouden als klant.

Voor de flexibele maandelijks opzegbare telefoonabonnementen geldt dat er eigenlijk geen einddatum is. Deze abonnementen lopen namelijk maar een maand, en je kunt dus (als je dit zou willen) eigenlijk meteen na het afsluiten van je abonnement al overstappen naar een andere provider, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.

Verlengen bij dezelfde provider of toch overstappen naar een andere provider?

Nadert je mobiele telefoonabonnement de einddatum, of is deze zelfs al bereikt? Dan kun je je oriënteren op een nieuw abonnement. Een van de belangrijkste vragen die je daarbij wellicht zal moeten beantwoorden is of je bij dezelfde provider blijft (en verlengt in een nieuw contract), of dat je overstapt naar een andere provider, in een nieuw abonnement. Wellicht weet je al dat je wilt verlengen, bijvoorbeeld omdat je huidige provider je gewoon erg bevalt. In dat geval kun je kijken welke nieuwe abonnementen deals je huidige provider voor je heeft.

Blijven zitten in je huidige abonnement (op de oude voorwaarden), is in ieder geval vrijwel altijd ongunstig, omdat providers hun bundels doorlopend verbeteren, en je bij een nieuw contract vaak meer data en belminuten kunt krijgen voor hetzelfde geld, of zelfs voor minder geld.

Twijfel je nog, of weet je al zeker dat je wilt overstappen naar een andere provider, of wil je dit laten afhangen van het soort abonnement of hoe goed de deal is? Kijk dan gauw in onze vergelijkers voor telefoonabonnementen, waarmee je alle Sim Only’s en alle abonnementen met toestel op prijs en eigenschappen kunt vergelijken

>Vergelijk nu alle mobiele abonnementen met toestel

>Vergelijk nu alle mobiele abonnementen zonder toestel

Nieuw telefoonabonnement: een Sim Only of een abonnement met toestel?

Loopt je telefoonabonnement op zijn einde, of is deze al op het eind, en wil je een nieuw abonnement uitzoeken? Dan sta je ook voor de vraag of je bij je nieuwe abonnement wel of geen nieuw toestel wilt hebben. Bij alle 11 Nederlandse providers is het mogelijk om een nieuw mobiel telefoonabonnement zonder een smartphone af te sluiten, maar bij slechts 6 providers kun je een mobiel abonnement met toestel afsluiten. Via onze vergelijkers kun je alle providers en alle soorten abonnementen uitstekend op prijs vergelijken.

Een abonnement met of juist zonder toestel afsluiten? Dit hangt vooral af van je wensen en eisen.

4 goede reden om te kiezen voor een telefoonabonnement met toestel:

1.Je kunt op deze manier een nieuwe smartphone kopen, en deze financieren via de toestelbundel, en de smartphone gedurende de looptijd van je contract terugbetalen. Heb je het geld niet voor de aanschaf van een nieuwe smartphone, dan kan een abonnement met toestel een ideale uitkomst zijn.
2.Sommige providers geven (op sommige momenten) goede kortingen op bepaalde smartphone modellen, waardoor je bepaalde toestellen goedkoper kunt krijgen, dan wanneer je deze los koopt, zonder abonnement.
3.Je bent in een keer klaar voor zowel een nieuw telefoonabonnement als een nieuw toestel. Je hoeft je telefoonabonnement en je toestel dus niet bij verschillende partijen te arrangeren.
4.Je kunt je huidige smartphone vervangen door een beter en nieuwer model, met betere specificaties.

>Vergelijk nu alle mobiele abonnementen met toestel

6. goede reden om te kiezen voor een telefoonabonnement zonder toestel:

1.Je hebt geen kosten aan een nieuw toestel, en hoeft je portemonnee dus niet te trekken
2.Je hebt geen maandelijkse lasten voor de aanschaf van een nieuwe smartphone (die anders via de toestelbundel in 1 of 2 jaar zou worden terugbetaald)
3.Je hebt keuze uit alle mobiele providers in Nederland (in totaal 11)
4.Je kunt verlengen in een nieuw contract bij de provider waar je nu zit, omdat tenslotte alle mobiele providers in Nederland Sim Only abonnementen aanbieden.
5.Je huidige toestel is nog goed en vervanging is niet nodig; waarom zou je in dat geval een nieuw toestel willen nemen bij je abonnement?
6.Duurzaamheid; voor een nieuwe telefoon moeten grondstoffen uit de waarde worden onttrokken. Door langer te doen met een toestel spaar je het milieu

>Vergelijk nu alle mobiele abonnementen zonder toestel

Looptijd van je mobiele telefoonabonnement

Of je nou overstapt naar een andere provider, of verlengt bij je huidige provider, en of je nou een abonnement met of zonder toestel neemt, in alle gevallen krijg je te maken met de looptijd van je nieuwe abonnement, die je dus moet kiezen. Voor telefoonabonnementen met toestel kun je alleen opteren voor een 1 of 2 jarig abonnement. Voor Sim Only abonnementen is er ook nog de keuze voor het flexibele maandelijks opzegbare telefoonabonnement. Welke looptijden je kunt kiezen, dat is per provider verschillend. De meeste providers bieden slechts 2 mogelijkheden, en een enkele provider biedt alle looptijden aan, dus 1 maand, 1 jaar en 2 jaar. Wil je flexibel zijn, en zo kunnen overstappen naar een nieuw abonnement bij dezelfde of bij een andere provider, kies van voor een maandabonnement. Wil je kosten besparen, en een klein maandelijks voordeel halen op je abonnementskosten, kies dan voor een looptijd van 1 of 2 jaar. Providers belonen hun klanten namelijk als deze langer blijven.