Back to Top

Je mobiel abonnement loopt bijna ten einde. Moet je het mobiel abonnement verlengen bij dezelfde of een andere provider? Dit hangt helemaal van jouw tevredenheid over je huidige provider af. Toch kan het soms voordeliger zijn om voor een andere aanbieder te gaan. We laten je zien in hoe je het mobiel abonnement verlengt en hoe je overstapt.

Voordelen van verlengen mobiel abonnement

Een mobiel telefoonabonnement is erg praktisch: je bent altijd bereikbaar, kunt bellen en maakt gebruik van mobiel internet. Ben je tevreden over je huidige abonnement? Kies dan voor verlengen. Dit heeft een aantal leuke voordelen:

  • Behoud van je huidige telefoonnummer
  • Stel een nieuw abonnement samen
  • Profiteer van scherpe prijzen
  • Bij verlengen geen aansluitkosten

Verlengen is het gemakkelijkste bij een abonnement zonder toestel. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over het uitkiezen van een nieuwe smartphone: dit regel je helemaal zelf.

Wanneer kan ik mijn abonnement verlengen?

Mobiele abonnementen kun je vanaf 4 maanden voor het einde van het abonnement verlengen. Voor het verlengen van een zakelijk abonnement geldt een termijn van vier tot zes maanden. Dit verschilt een beetje per provider. Zo hanteert T-Mobile zakelijk een termijn van 6 maanden. Verleng je niet? Je oude abonnement loopt na de einddatum gewoon door. Wel is deze maandelijks opzegbaar. Iets dat tijdens een 1- of 2-jarig contract niet het geval is!

Zo werkt verlengen bij dezelfde provider

Of je nu bij KPN, T-Mobile, Vodafone of een andere provider zit: verlengen werkt overal hetzelfde. Je ontvangt vanaf 4 maanden voor de einddatum een e-mail of notificatie. Hierin staat hoe je kunt verlengen. Voor het verlengen ga je naar de website van de mobiele provider. Liever telefonisch verlengen? Dit is altijd mogelijk.

Blijf je bij dezelfde provider, dan behoud je ook hetzelfde telefoonnummer. Handig, want zo blijf je altijd bereikbaar. Bij het verlengen kun je niet altijd voor hetzelfde abonnement gaan. Providers passen hun telefoonabonnementen regelmatig aan. Soms moet je dus overstappen op een ander (voordelig) abonnement. Je kunt ook upgraden of downgraden: kies voor meer of minder belminuten of internetdata.

Mobiel abonnement verlengen bij andere provider

Misschien ben je niet tevreden over je huidige provider of zie je elders een leuke aanbieding. Hoe moet je een mobiel abonnement verlengen bij andere provider? Je kunt vanaf 4 maanden (120 dagen) overstappen naar een andere provider. Stap op tijd over: zo sluit je nieuwe abonnement naadloos op je oude aan. Heb je een maandelijks opzegbaar abonnement? Dan hoef je alleen maar rekening te houden met deze opzegtermijn. Je kunt dus direct overstappen naar een andere provider.

Abonnement verlengen bij andere provider werkt zo:

  1. Zeg je abonnement bij de huidige provider 1 tot 4 maanden van tevoren op.
  2. Sluit een nieuw abonnement bij een andere provider. Kies voor een startdatum die gelijk is aan de einddatum van je oude telefoonabonnement.

Overstappen met nummerbehoud

Iedereen heeft jouw huidige telefoonnummer in zijn contactenlijst staan. Je hebt geen behoefte aan een nieuw telefoonnummer en kiest voor nummerbehoud. Hoe werkt overstappen met nummerbehoud? Dit is helemaal niet moeilijk:

  1. Check de einddatum van je telefoonabonnement
  2. Je kunt vanaf 4 maanden voor het einde overstappen met nummerbehoud
  3. Neem contact op met de nieuwe provider
  4. Geef aan dat je je je nummer wilt behouden
  5. De nieuwe provider neemt contact op met de huidige (oude) provider
  6. Je hoeft je huidige abonnement niet zelf op te zeggen: dit regelt de nieuwe provider voor jou

Bij overstappen met nummerbehoud word je telefoonnummer aan de nieuwe provider overgedragen. Op de dag dat dit plaatsvindt werkt de oude simkaart niet meer. Als het goed is ontvang je van de nieuwe provider tijdig een nieuwe simkaart. Haal de oude uit het toestel en plaats de nieuwe: je kunt nu weer bellen en gebeld worden.